Scenariusz zajęć.
CELE : 1. Poznawanie rodzajów agresji. 2. Radzenie sobie ze złością.
METODY : Burza mózgów, praca w małych grupach miniwykład, odgrywanie scenek, ról, moje imię- program, dyskusja.
Ćwiczenie 1. Wypowiedzi uczestników na temat: Czy zdarzyło ci się rozwiązać problem z drugą osobą stosując wobec niej przemoc? Omówienie rodzajów przemocy.
Ćwiczenie 2. Wypożyczalnia pomysłów. Uczniowie dobierają się w pary i przypominają sobie sytuacje, w których zachowali się agresywnie. Jak można byłoby zachować się inaczej? Mają okazję pożyczyć od kogoś pomysł na rozwiązanie problemu.
Ćwiczenie 3. Uczniowie dobierają się w grupy i tworzą alfabet przezwisk np. A- analfabeta, B- baran, itp.
Ćwiczenie 4. Każdy uczeń pisze pionowo swoje imię. Do każdej litery dopasowuje zdarzenie, które go złości, np. E - eksmisja W- wojna A - agresywne zachowanie
Ćwiczenie 5. Która z wymienionych sytuacji jest aktem przemocy? Uczniowie przedstawiają swój wybór. - złamanie nosa w walce bokserskiej, - bicie za karę, - bicie, by coś wymusić, - zamykanie w pokoju lub w komórce, - kłótnia i przepychanka rówieśników, - wymuszanie pieniędzy lub innych rzeczy, - obmacywanie.
Ćwiczenie 6. Praca w 4 grupach dobranych według pór roku. Dwie grupy próbują dokonać charakterystyki sprawcy przemocy, pozostałe dwie- ofiary. Następnie omówienie problemu na forum klasy.
Ćwiczenie 7. Kino. Wszyscy uczniowie siedzą na krzesłach przodem do tablicy i oglądają film. Jedna osoba jest spóźnionym widzem, który ma miejsce na końcu ostatniego rzędu. Przepycha się wzdłuż rzędów przy wyraźnym okazywaniu niezadowolenia całej widowni. Co młodzież czuła w trakcie wykonywania ćwiczenia? – omówienie.
Ćwiczenie 8. Łańcuch agresji. Beata otrzymała ocenę niedostateczną z języka angielskiego. Nauczyciel przedrzeźniał ją podczas czytania i kpił z niej sugerując, aby kupiła sobie drugie okulary, bo przez te, które ma na nosie źle widzi. Dziewczyna była zdenerwowana, że została poniżona przez nauczyciela i ośmieszona przed klasą. Podczas przerwy najlepsza koleżanka zapytała: „Czy nie mogłaś przeczytać tego tekstu przed lekcją?” Gdy wróciła do szkoły, siostra rzuciła się jej na szyję, ale Beata odepchnęła ją tak, że upadła i nabiła sobie guza. Po powrocie z pracy ojciec popadł we wściekłość i zrobił awanturę Beacie i żonie za brak opieki nad dzieckiem. Co czuła Beata i jak powinna zareagować na przykre komentarze?
Ćwiczenie 9. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat: „Jak pozbyć się złości?”
Ćwiczenie 10. Każdy uczeń pisze na kartce: „Cenię w tobie ..., Lubię, gdy ty ...” Po zakończeniu wypowiedzi daje kartkę wybranej osobie.
Podsumowanie zajęć.
Katarzyna Wojciechowska |